2016. szeptember 27., kedd

Az Olasz legenda!: Kyosho Lancia Delta HF Integrale Evoluzione 2

Zsinórba 6 világbajnoki győzelem. Ez a Lancia Delta HF Integrale rally-ban elért sikere amit a mai napig egy gyártó se tudott megdönteni. Elöszőr is menjünk vissza kicsit az időben. 1979-ben jelent meg és a formatervért Giorgietto Giugiaro a felelős. 1980-ba elnyerte az év autója címet. Különlegessége, hogy 1980-tól 1982-ig Saab-Lancia 600 néven értékesítették Svédországban illetve Európa északi részein. Evvel a lépéssel jött létre a közös egyesség és később használt közös plattform létrejötte, így született meg a Saab 9000, a Lancia Thema, a Fiat Croma illetve az alfa 164. Ezeknél az autóknál egy közös van, hogy A oszloptól C oszlopig megegyeznek csupán az elejük illetve a hátuk és belterük más. 1983-ban egy újabb áttörés jött a modell történetében. Megjelent az első feltöltős motor a 8szelepes 1.6 literes Garrett T3-as turbóval ellátott 130 lóerős HF Turbo. 1985-ben  módosítás következett és a teljesítmény 140 lóerőre emelkedett a szintén 1.6-os motorból elsőkerékhastással. 1986-ban megjelent a HF 4WD már összkerékhajtással, nagyobb 2literes motorjával szintén 8 szeleppel, turbófeltöltővel és 165 lóerővel. 1987-ben a Delta debütál a rallyvilágbajnokságon amit meg is nyer. Megjelenik a HF Integrale 8V. A motor és a hajtás megegyezik a HF 4WD-vel csupán a teljesítménye emelkedett 185 lóerőre. 1989-ben megjelenik a HF Integrale 16V már módosított 16szelepes motorral és 200 lóerővel. 1991-ben megjelenik az Evoluzione 1 210 lóerővel. Az autó szélesebb body-kitet kap, púpos motorháztetőt, állítható hátsó szárnyat és az autó nyomtáva szélesedett. Lényegében az autó teljesen megváltozott. 1993-ban megjelenik az utolsó Evoluzione a 2 215 lóerővel. Gyorsulása az összes 16szelepes modellnek állóhelyzetből 100-ra 5,7 másodperc ami a mai napi bámulatos és vetélytársai között is a legjobbnak számított. Az EVO2-ből számos limitált verzió készül például a Martini Racing dekoros vagy a Club Italia, Sedici és még sorolhatnám. 1994-be az autó gyártása leállt. Megjelent a másodikgenerációs Delta amiből szintén volt HF integrale, de elsőkerékhajtással már csak árnyéka volt elődjének. Kétségtelen a 80-as évek vége 90-es évek elejének mehatározó alakja a Lancia Delta volt, ezt misem bizonyítja jobban, hogy 1987-től 1993-ig az autó zsinórban megnyerte a világbajnokságot. Itthon Ranga László versenyzett vele és szintén sikerre vitte a típust a magyar rally-n, isten nyugasztalja.

A bevezetőm után most pedig térjünk a modellre. Első Deltám valamikor a 2000-es évek elején érkezett a Ricko-tól. Nem volt egy rossz modell az árához képest, de az első Kyosho Deltámmal éreztem ezaz ami kell nekem. Gyönyörű sárga volt, de anyagi problémáim miatt eladásra bocsátottam amit már akkor megbántam. Ezek után újból egy Ricko-val kárpótoltam magam de két nap után megválltam tőle egyrészről mert a Kyosho után valljuk be "visszalépés" volt a másik, hogy egy barátom kereste így úgy gondoltam ő jobban fogja értékelni és elcseréltem egy másik modelljére. Ezután úgymond beletörődtem és kezdtem magamba temetni a Kyosho Evo2 gondolatát is, de ahogy szépen lassan érkeztek a Rally legendák utcai verziói (UrQuattro, Sierra Cosworth 4x4, Escort Cosworth) egyre nagyobb lett az űr amit csak az Olasz "izomkocka" tudott csak kitölteni. Szerencsére tudtam kit kell keressek és felajánlottam egy összeget a tulajdonosnak aki szerencsémre belement az üzletbe és emiatt hálás is vagyok érte. Így kacifántosan, de újból lett Deltám és evvel színkombinációval még kívánni se lehetett volna szebbet.
Szép kidolgozású lámpák, élethű rácsozás. A kyosho remek munkát végzett evvel a Deltával és semmit sem bízott a véletlenre. Lehet merész kijelentés, de megmerném kockáztatni, hogy gyűjteményem legszebb Kyosho-ja.
Oldalról talán a legszebb az autó. Gyönyörű felnik, markáns szélesítés, a versenysportra emlékeztető tanksapka és a hatalmas szárny. Gyönyörű sziluett és percíz kidolgozás a gyártótól.
A feneke is teljesen rendben van. Aprócska kis antenna, élethű hatást keltő kipufogó ami nem elnagyolt, pont mint az igazin. A lámpák és és az embléma továbbá a felirat sem abszolut korrekt, pont olyan amilyennek lennie kell.

A belstér az valami eszméletlen, nem csak azért mert hihetetlenül jó a kontraszt  az autó színével, hanem az apró kis részletek miatt is. Gyönyörűen kidolgozott a műszefal, a kormánykerék, a kezelőszervek, de még az ülések és z ajtókárpitok is teljesen visszaadják milyen is lehet az igazi tapintása illetve anyaghasználata. Kimagaslóan kárpitozott mindenhol beleértve a kalaptartót is és a csomagtartóba az összkerék-hajtás miatt helyetkapó pótkerék is kivehető.
A beszámoló végére pedig jöjjön a motortér. Tudok rengetegszer felhozom negatívumként a Kyosho féle műanyaglap motorteret, de jelen esetben nem érdekes. Az igazié is ugyanilyen zsúfolt és az előrenyíló mutorháztető miatt amúgyis korlátozott lehetőségünk van normális képet lőni a motortérről, ezért jelen esetben megbocsátható.
Összegzés:
Egy igazi legenda és ezt tudja a Kyosho is. Mai napig kapható Club Italia-s kivitelben, de az ára közel 60ezer forintnak megfelelő euró, de a régebbi kiadású modelleik ára sem akar lejjebb menni. Egy gyönyörű modell és a piacon ez a legszebb az eddigi összes Delta közül, viszont van olcsóbb alternatíva. Ott a kicsit magas itt-ott elnagyolt, de amúgy összességében szép Ricko ráadásul szintén Evoluzione, vagy még ott a Sunstar féle sima 16V ami ezen modellek közül a legkevesebb ingert váltja ki belőlem Ricko-hoz hasonló áron.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése